hits

juni 2013

De siste dagers hellige

I HARDT VR: Forsvarssjef Harald Sunde er i hardt vr. Men han avviser ta selvkritikk p noe punkt. Foto: TORBJRN KJOSVOLD/FORSVARETS MEDIESENTER

Forsvarssjef Harald Sunde hevder at hele hans ledergruppe str bak forslaget om omorganisere spesialstyrkemiljet.

Det er en sannhet med kraftige modfikasjoner, som det heter.

Flere medlemmer av forsvarssjefens ledergruppe har vrt kritiske til forslaget. Men selv om ledergruppem formelt fikk seg forelagt utredningen om framtidig spesialstyrkestruktur, har forsvarssjefen gjort det klinkende klart at han ikke har nsket en opposisjon, hverken i denne konkrete saken eller p ledergruppemtene generelt.

Ledergruppen er ikke en debattarena, skal forsvarssjefen ha uttalt. I stedet har ledergruppene vrt en orienteringsarena og formell beslutningskanal, fr videre oversendelse av saker til departementet.

At forsvarssjefen gjentatte ganger har gitt utrykk for at han ikke har nsket debatt eller motforestillinger i ledergruppemtene, blir bekreftet fra sentrale forsvarskilder p hyt niv. Sannheten er at forsvarssjefen allerede tidlig forskte styre utfallet av SOF-studien.

Forsvarssjefen gjentok like fullt at en samlet ledergruppe var involvert i beslutningen da han mtte mediene til en hastig sammenkalt pressekonferanse p Gardermoen klokken 18 torsdag kveld.

Selsom forestilling

Pressekonferansen ble en selsom forestilling. Ikke bare avviste Sunde enhver kritikk, i en sak der det er penbart for alle som kan se, hre og lese at det er begtt til dels ganske alvorlige og kritikkverdige feil. Gjennom sin handlemte bidro forsvarssjefen til at presset mot forsvarsminister Anne-Grete Strm-Erichsen ker. Statsrden har allerede ftt hard kritikk for at hun i tre mneder satt passivt p en varslingssak fra de tillitsvalgte i Marinejegerkommandoen (MJK). Frst da TV 2-journalist Lene stby begynte stille sprsml, tok statsrden grep. Det vil si: Frst benektet Forsvarsdepartementet at det fantes noe varslernotat. Deretter var det hemmelig. Og deretter skjnte statsrden at hun mtte gjre noe fr saken ble kjent i mediene.

Gitt sin ikke-eksisterende vilje til ta selvkritikk, hadde Sunde ikke noe selge da han mtte mediene torsdag. Pressekonferansen var derfor neppe forhndsklarert med statsrden. I ettertid fremstr begivenheten som et kommunikasjonsfaglig havari av de sjeldne. Forsvarssjefen ble ikke bare bombardert med sprsml om sin manglende vurderingsevne. Etterp ble han intervjuet direkte av bde NRK og TV 2, og der tonen i intervjuene vitnet for all tydelighet at forsvarssjefen er i ferd med miste offentlighetens respekt. For all verden eksponerte Sunde at han mangler en helt fundamental vurderingsevne i viktige saker og problemstillinger. I mediene og p den politiske arena vil det i seg selv kunne fre til at man analyserer en del tidligere hendelser og enkeltsaker i et nytt lys.

I bunn av krisen liggeren lang runde med brk og deleggende medieoppslag fordi forsvarssjefen nsket sl sammen Forsvarets spesialkommando (FSK) i Hren og Marinejegerkommandoen (MJK) i Sjforsvaret til en felles spesialstyrke, med lokalisering til FSKs nvrende hovedkvarter p Rena i Hedmark. Konklusjonen kom etter en militrstudie (SOF-studien) der mange av de involverte fikk inntrykk av at forsvarssjefen hadde bestemt seg for konklusjonen allerede fr de ansatte ble involvert i prosessen. Dette var ikke bare en elendig og uklok personalhndtering. En annen dimensjon var de negative konsekvensene for Norges beredskap dersom spesialstyrkenrvret langs norskekysten skulle svekkes ytterligere. Denne uroen og bekymringen frte til at forsvarssjefen omsider forlot sitt opprinnelige forslag.

Les mer: Foreslr flytte alle spesialstyrkene til stlandet

Les mer: Forsvarssjefen tvinger gjennom spesialstyrkemassakre

Les mer: Kan vi stole p Forsvarets ledelse?

Les mer: Snudde etter mte med statsrden

N skal MJK og FSK best, med fortsatt sterkt nrvr i Bergen for MJKs del, sies det. Men Sunde insisterer fortsatt p at spesialstyrkemiljet skal sls sammen til et virksomhetsomrde, som i realiteten betyr at spesialstyrkene blir en ny vpengren. Forslaget, som er backet av forsvarsministeren og regjeringen, betyr p sikt at forsvarssjefen kan gjre ytterligere justeringer uten ndvendigvis sprre Stortinget om lov. Og kostnadene og konsekvensene for beredskapen har Stortinget nesten ikke ftt noen informasjon om. Dette i seg selv er skandalst i kjlvannet av terrorangrepene 22. juli.

Deretter eksploderte saken med TV 2-avslringen av varslersaken fra MJK sndag, raskt etterfulgt av en detaljert nyhetssak fra VG.

Sjefen for spesialoperasjonsavdelingen (SOA) i Forsvarsdepartementet, brigader Karl Egil Hanevik, er av MJK-tillitsvalgte beskyldt for ha truet ansatte i MJK med ulovlig telefonavlytting. Truslene ble oppfattet dithen at Hanevik nsket at ansatte i MJK holdt kjeft om sine innvendinger mot forslaget om omorganisering av spesialstyrkemiljet. Pstandene blir n underskt av Forsvarsdepartementets varslerinstitutt. Hvis det blir funnet grunnlag for pstandene, kan jeg vanskelig se at Hanevik kan fortsette i stillingen sin etter ha begtt det som kan vre lovstridig trakassering av underordnede.

Deretter er det i rask rekkeflge blitt avslrt at Harald Sunde ved utnevnelsen av Hanevik i 2011 ikke ga tilkjenne overfor sine foresatte i Forsvarsdepartementet om at han bde har vrt forlover for Hanevik og dessuten er fadder for ett av Haneviks barn.

Underlig og lite troverdig

P pressekonferansen i gr hevdet Sunde hardnakket at han ikke var inhabil, fordi han har et minst like godt forhold til mange andre i Forsvaret som det han har og har hatt til Hanevik. Deretter hevdet Sunde at han ikke var involvert direkte i utnevnelsen av Hanevik, selv om han forestod den formelle oversendelsen til departementet av tilsettingsinnstillingen.

Begge deler er, med respekt melde, det reneste sludder og vs.

  1. Det er meget velkjent i Forsvaret at forsvarssjef Harald Sunde og Karl Egil Hanevik lenge har hatt et spesielt og nrt forhold. Begge har bakgrunn fra FSK, noe som la grunnlaget for relasjonen mellom de to senere. Kunnskapen om den nre relasjonen mellom de to har meget vel har vrt egnet til pvirke vurderingene til forsvarssjefens underordnede, spesielt nr Sunde ikke har gjort antydninger til melde seg inhabil ved utnevnelsen av Hanevik til toppjobben i Forsvarsdepartementet.
  2. Harald Sunde meldte seg aldri inhabil. Han meldte heller aldri fra til departementet om sin nre relasjon til Hanevik, en relasjon som er s nr at den normalt sett ville kunne utlse inhabilitet. Statsrd Strm-Erichsen uttalte til VG torsdag at hun var helt ukjent med denne relasjonen.
  3. Nr Sunde hevder at han som forsvarssjef ikke har hatt synspunkter p hvem som skal utnevnes til en lederjobb p nivet direkte under ham, dvs til en toppjobb i Forsvaret, og som i det daglige skal rapportere direkte til ham, fremstr dette som ulogisk og lite troverdig. Hvis vi skal ta ham p ordet, er jeg litt usikker p hva som er verst. Har Sunde virkelig ikke hatt tanker om hvem som skulle utgjre Forsvarets ledelse sammen med ham?

Dersom Sunde ikke allerede var p vei ut, ville alle sakene som n er oppe kunne ha frt til hans avgang. Sundes brutale og klossete lederstil er imidlertid allerede den direkte rsaken til at han om kort tid gr av, en god stund fr aldersgrensen hans inntreffer 1. april 2014. Sundes mulige forserte avgang ble omtalt p hervrende blogg allerede i februar i r, fr den ble offentlig annonsert av Forsvarsdepartementet i midten av mars. Da het det at Sunde skulle g av til hsten. N er de ansatte i Forsvarsstaben informert om at utnevnelsen av ny forsvarssjef skal finne sted fr sommeren, hvilket betyr senest innen utgangen av juni.

Politisk ledelse har ftt det stadig mer travelt med f byttet ut Sunde.

I tillegg til den opprivende striden om den framtidige organiseringen av spesialstyrkene, har Sunde bak seg flere oppsiktsvekkende og for ham negative enkeltsaker.

For nevne to:

I november 2010 besluttet Sunde legge ned Heimevernets spesialavdeling HV016, med begrunnelsen at avdelingen hadde vrt ute av kontroll og funnet p sine egne oppdrag. Ikke medfrte pstanden riktighet. Pstanden om vre ute av kontroll, nr den er rettet mot militrt personell, er dessuten det verste karakterdrap som trolig er begtt fra en norsk forsvarssjef i nyere tid. I tillegg fjernet Sunde med et pennestrk evakueringsberedskapen for Stortinget og Statsministerens kontor, bare f mneder fr terrorangrepet 22. juli 2011. At denne kapasiteten manglet helt 22. juli, ble ikke synbar fordi det bare var en mann som stod bak angrepet p Norge. Hadde det vrt en gruppe, organisasjon eller stat som stod bak angrepet, ville konsekvensene knyttet til nedleggelsen av HV016 blitt langt mer alvorlige.

I februar 2013 besluttet forsvarsledelsen, det betyr trolig forsvarssjef Harald Sunde, at Forsvarets beredskapsniv skulle heves til niv Alfa. I ettertid fikk Forsvaret kritikk for sen og manglende varsling av politiet.

Forrige gang beredskapsniv Alfa ble benyttet, var ved terrorangrepene 22. juli 2011. Beredskapsnivet innebrer skjerpet sikkerhet rundt viktige forsvarsanlegg og -installasjoner. I etterkant ble det dessuten kjent, gjennom TV 2, at politiet frykter at Forsvarets overraskende beslutning om heve terrorberedskapsnivet dela for en strre politioperasjon som hadde som hensikt avdekke og stanse en mulig terrorcelle som hadde terrorplaner mot Norge og Nederland.

- Vi frykter at det aktuelle miljet n har fanget opp at de er under oppsikt. Dette kan fre til at de endrer taktikk og vi kan miste kontrollen over de, uttalte en politikilde til TV 2.

Forsvaret str fortsatt p beredskapsniv Alfa den dag i dag, trolig fordi ingen i forsvarsledelsen vet hvordan de skal forklare hvorfor nivet eventuelt senkes igjen.

Habilitetsvurdering

Allerede i dag kan Forsvarsdepartementets habilitetskonklusjon foreligge. Det kan hende at denne konklusjonen ikke ndvendigvis er sammenfallende med Sundes egne vurderinger. Jeg vil g s langt som si at det vil fortone seg som forvaltningsmessig risikosport pne for at embedsfolk og offiserer ikke er inhabile i saker som omhandler personer de har vrt forlovere for.

Les mer: Den egenrdige og omstridte generalen

I neste omgang venter plenumsrunden i Stortinget, etter at presidentskapet torsdag avviste sende saken tilbake til regjeringen etter at et flertall i Utenriks- og forsvarskomiteen konkluderte med at saken er altfor drlig opplyst. Etter at Ap valgte sette hardt mot hardt, sliper opposisjonen n knivene mot forsvarsminister Anne-Grete Strm-Erichsen. Hun gr urolige sommerdager i mte. En del av skylden m hun bre selv. Men det viktigste grunnlaget er lagt av en uregjerlig og sta forsvarssjef som har mislykkes totalt som etatsjef. Sunde har ikke greid f til viktige endringsprosesser i Forsvaret, i saker som har stor betydning for Norges framtidige sivile og militre beredskap. Sunde hevdet torsdag hardnakket at prosessen rundt omorganiseringen rundt spesialstyrkene har vrt god. Men nkternt vurdert, hvis Sunde hadde hatt rett, ville vi ikke vrt der vi er i dag.

Fr fellesferien er det trolig utnevnt en ny forsvarssjef i statsrd, kanskje allerede s tidlig som fredag neste uke. Jeg gjetter p at vedkommende allerede har laget seg en fyldig liste over saker som det haster f ryddet opp i. Den brennbare og opprivende striden om spesialstyrke-Norge br st hyt p denne listen.

HAR DU NYHETSTIPS? Send til kjetil.stormark(at)gmail.com eller kontakt meg p skype/kjetilstormark

Flg meg ptwitter.com/kjetilstormark

Hva mener du? Delta gjerne i diskusjonen nedenfor.