hits

Ofrer nasjonal luftberedskap for sende F-16-piloter p velse


TAKE OFF: Et norsk F-16-kampfly tar av fra Nellis Air Force Base (AFB) i den amerikanske delstaten Nevada, der rundt 60 fly fra flere allierte land for yeblikket deltar p Red Flag-velsen 15-02. Foto: LUFTFORSVARET

LANG RESPONSTID: Siden slutten av februar og i minst tre uker, blir Norges nasjonale militre luftberedskap ivaretatt av norske F-16-fly som ver ved en flybase i den amerikanske delstaten Nevada.

rsaken til unntakssituasjonen er at forsvarsledelsen har besluttet sende 10 norske F-16-fly med piloter og bakkemannskaper, sammen med to norske C-130J Hercules transportfly til USA, for delta i den flernasjonale Red Flag-velsen 15-02.

Minst 10 timer

velsen finner sted p Nellis Air Force Base like ved Las Vegas i rkenen i Nevada.

Dersom det oppstr en alvorlig krise- eller krigssituasjon, har flyene i beste fall nrmere 10 timers responstid for n tilbake til Norge. Og det er bare dersom Norge fr umiddelbar hjelp av amerikanske tankfly, slik at F-16-flyene er i stand til tilbakelegge den lange avstanden fra USA og tilbake til Norge. Norge har ikke egne tankfly.

Bare flyturen alene, nonstop, utgjr drye tte timer.

Fire fly igjen

Hjemme i Norge str fortsatt to norske F-16-kampfly p skalt Quick Reaction Alert (QRA-beredskap) ved Bod flystasjon. De to kampflyene skal kunne ta av p 15 minutters varsel.

Men disse flyene er avgitt til NATO-kommando, og styres fra et Combined Air Operations Center (CAOC) ved Uedem i Tyskland.

Derfor har Norge ogs etablert en nasjonal ordning med skalt hy luftmilitr beredskap (HLB), som er den spisseste enden av Forsvarets skalte luftmakt. Dersom Norge trenger tilgang p egne kampfly for forsvare Norge, er det disse ressursene forsvarsledelsen og regjeringen kan trekke p.

Norge har ogs to kampfly igjen i Norge og som deltar i den pgende militrvelsen "Joint Viking" i Finnmark. Men dette er for lite til at Norge kan ivareta den selvstendige HLB-beredskapen.

Vil ikke kommentere

Forsvarskilder opplyser at beslutningen om at den amerikanske Nellis Air Force Base skal fungere som norsk HLB-base er tatt p toppniv i den norske forsvarsledelsen.

Forsvarsstaben nekter svare p om beslutningen er godkjent p politisk niv, av forsvarsminister Ine Eriksen Sreide eller regjeringen forvrig.

Forsvarsstaben vil heller ikke svare p flere andre, detaljerte sprsml som er sendt til staben p epost.

Kampflyberedskapen i Norge under velse Red Flag ivaretas i henhold til gjeldende direktiver fra FOH. Ut over dette nsker vi ikke kommentere kampflyberedskapen i Norge, heter det i Forsvarsstabens skriftlige svar, frt i pennen av pressetalsmann og oberstlytnant Eystein Kvarving.

Sprsmlene Forsvarsstaben nekter svare p: Se nederst i artikkelen.

Bare 16 skrog

rsaken til at den norske forsvarsledelsen m ofre den nasjonale komponenten i Norges luftmilitre beredskap for kunne sende 10 norske kampfly til USA, er at Norge har vesentlig frre kampfly enn det som er offentlig kjent.

Norge har i dag bare 16 tilgjengelige kampflyskrog, etter at det i fjor sommer ble funnet sprekkdannelser under cockpit p en rekke av de norske F-16-flyene. Alle fly m jevnlig gjennomg vedlikehold og systemsjekker. Det betyr at Norge p det meste sjelden greier holde flere enn rundt 12-13 kampfly flydyktige til enhver tid.

Dette er en situasjon som kommer til vedvare til Norge har ftt p plass de nye F-35-kampflyene, opplyser kilder i Forsvaret.

En mned

Red Flag 15-2 pgr, iflge en pressemelding fra Nellis Air Force Base, fra 2. til 13. mars. I tillegg til dette er det norske kampflyene borte fra Norge bde i forkant og i etterkant av selve vingsperioden.

Forsvarskilder hevder at den reduserte nasjonale luftmilitre beredskapen i Norge derfor varer i nrmere fire uker, eller rundt en mned.

Deler av materiellet som trengtes for den norske deltakelsen i Red Flag-velsen ble flydd til USA allerede sndag 15. februar ved hjelp av et stort militrt transportfly av typen C-17 Globemaster III.

Etter hva undertegnede forstr, har det vrt svrt viktig for forsvarsledelsen styrke de norsk-amerikanske bndene i en situasjon der mrke skyer truer p den sikkerhetspolitiske horisonten. Forholdet mellom Norge og USA er blitt forverret i Obamas presidentperiode, noe som er en selvstendig grunn til bekymring for forsvarsledelsen og regjeringen. USA var gjennom den kalde krigen en viktig garantist, sammen med NATO, for Norges sikkerhet i tilfelle et sovjetisk militrt angrep eller andre alvorlige sikkerhetstrusler mot Norge.

En av rets viktigste velser

Luftforsvaret opplyser at de 10 norske F-16-kampflyene deltar sammen med rundt 50 vrige fly fra flere allierte land p Red Flag-velsen i Nevada.

Dette er en av rets viktigste velser for Luftforsvaret og personellet. Mlet med velsen er trene offensive og defensive kampflyoperasjoner i komplekse scenarioer med blant annet levering av skarpe luft-til-bakkevpen, skriver Luftforsvaret i et epostsvar som er sendt via Forsvarsstabens kommunikasjonsenhet.

Fr avreise til USA, uttalte oberstlytnant Bjrge Kleppe til Adresseavisen at velsen var svrt viktig.

Det vil vre umulig for oss f samme effekt av ve her hjemme, sa Kleppe, som er leder for den norske styrken som deltar p velsen.

Iflge Adresseavisen skal norske kampflypiloter under Red Flag-velsen ogs trene sammen med arabiske kolleger fra De forente arabiske emirater, som flyr Mirage 2000-fly. Inkludert sttte- og bakkepersonell, teller den norske delegasjonen rundt 200 personer.

Frste gang p seks r

Iflge Forsvaret har Norge deltatt jevnlig p Red Flag-velsen i USA siden 1980-tallet. Norge deltok bde i 2000, 2003, 2005, 2007 og 2009. Norge skulle ha vrt med ogs i 2011, men da frte den norske deltakelsen i krigen i Libya til at deltakelsen mtte avlyses. Norge har dermed ikke vrt med p Red Flag-velsene de siste seks rene.

Treningen har avgjrende betydning for kampflyvpenets evne, skriver Luftforsvaret og legger til:

Scenarioene modelleres etter operasjoner som er hyst relevante for Norge, og pilotene vil f ve p en rekke realistiske utfordringer. Scenarioene foregr over et luft-til-bakke-skytefelt, bde dag og natt. Skytefeltet er oppbygd med realistiske ml og det blir ogs trent p Combat Search and Rescue (CSAR), hvor scenarioet er at piloter har blitt skutt ned, og m evakueres.

Og avslutter:

Pilotene fr testet sine taktiske ferdigheter under en s stor velse som Red Flag.

MINE SPRSML TIL FORSVARSSTABEN

  1. Er det korrekt at ifbm deployeringen av 10 norske F-16 for deltakelse i Red Flag-velsen 15-02 ved Nellis AFB i Nevada, USA er det besluttet at HLB skal ivaretas fra samme lokasjon?
  2. P hvilket niv, av hvem og nr er denne beslutningen tatt? Er beslutningen politisk sanksjonert?
  3. Er det en tilfredsstillende nasjonal luftmilitr beredskap ivareta nasjonal HLB fra USA, gitt flytiden tilbake til Norge?
  4. Finnes det annen nasjonal luftmilitr beredskap med kampfly over Norge i deployeringsperioden i Nevada i USA? Finnes det noen HLB-base i Norge i denne tidsperioden?
  5. Hva er grunnen til at Forsvaret velger prioritere Red Flag-velsen s hyt gitt de store belastningene det medfrer p de begrensede kampflyressursene som Norge p.t. disponerer?

Forsvarsstaben svarte 4. mars i r flgende:

Til sprsml 1-4 opplyser FOH flgende:

Kampflyberedskapen i Norge under velse Red Flag ivaretas i henhold til gjeldende direktiver fra FOH. Ut over dette nsker vi ikke kommentere kampflyberedskapen i Norge.

Forsvarsstaben la dessuten til:

Nr det gjelder sprsml 1 har Luftforsvaret flgende svar:

Luftforsvaret stiller med ti F-16-fly og to C-130J Hercules p velse Red Flag i uke 10 og 11. velsen foregr i Las Vegas, p Nellis Air Force Base, og omtrent 60 fly fra flere allierte land er med. Dette er en av rets viktigste velser for Luftforsvaret og personellet.

Mlet med velsen er trene offensive og defensive kampflyoperasjoner i komplekse scenarioer med blant annet levering av skarpe luft-til-bakkevpen. Luftforsvaret har deltatt jevnlig p Red Flag-velsen i USA, siden 1980-tallet. Treningen har avgjrende betydning for kampflyvpenets evne.

Scenarioene modelleres etter operasjoner som er hyst relevante for Norge, og pilotene vil f ve p en rekke realistiske utfordringer. Scenarioene foregr over et luft-til-bakke-skytefelt, bde dag og natt. Skytefeltet er oppbygd med realistiske ml og det blir ogs trent p Combat Search and Rescue (CSAR), hvor scenarioet er at piloter har blitt skutt ned, og m evakueres.

Pilotene fr testet sine taktiske ferdigheter under en s stor velse som Red Flag.

Hva mener du? Diskuter nedenfor. NB: Vi ber om saklighet i kommentarfeltet.

Nyhetstips:kjetil.stormark@gmail.com

Twitter: kjetilstormark/twitter.com

PGP fingerprint:42C5 4CB4 3F97 0674 A5E1 EFB5 C534 3B87 DADB 04D1

Last ned PGP-nkkel forKjetil Stormark

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar