hits

Ja, det haster skjerpe beredskapen

IKKE FUNNET VERDIGE: Marinejegerkommandoen ble formelt testet og godkjent for kontraterroroppdrag i 2008. Men de fikk aldri noe oppdrag. Foto: TORGEIR HAUGAARD/FORSVARETS MEDIESENTER

Marinejegerkommandoen (MJK) ble i 2008 underkastet en operasjonell godkjenning (OPEVAL) og formelt sertifisert for kontraterroroppdrag.

Forsvarsledelsen valgte likevel IKKE gi MJK et nasjonalt beredskapsansvar. Ogs senere, senest i fjor sommer, ble det p ny foresltt gi MJK et nasjonal beredskapsansvar i tilfelle terroranslag. Og p ny ble beslutningen om avvise dette opprettholdt, denne gang av forsvarssjef Harald Sunde.

Hvorfor forsvarsledelsen gang p gang har sagt nei til gi MJK et nasjonalt beredakapsansvar br bli gjenstand for en nrmere gransking. En slik beslutning ville umiddelbart ha bidratt til at norske militre spesialstyrker ville kunne ha levert p en langt kortere responstid enn i dag, som i praksis er p mellom 12 og 24 timer. Forsvarssjefens formelle krav til Forsvarets spesialkommando (FSK), fastsatt i direktiv for operative krav, er p 24 timer.

FSK-sjef Eirik Kristoffersen uttalte til NRK Dagsrevyen torsdag at han mener det gr for sakte med forbedre Norges terrorberedskap. Kristoffersen nsker seg beredskapsbaser i ulike deler av Norge, i henholdsvis Stavanger, Bod, Trondheim og Banak, med spesialstyrkeoperatrer stasjonert i Bergen og p Rena.

Utspillet fra Kristoffersen, som er en meget dyktig og svrt respektert leder av FSK, kan vanskelig tolkes som noe annet enn en fortsettelse av den pgende og uforsonlige maktkampen i spesialstyrkemiljet. Medieutspillet er trolig ogs avtalt spill med forsvarssjef Harald Sunde, som etter alt dmme nsker legge press p statsrd Anne-Grete Strm-Erichsen. Statsrden og Stoltenberg-regjeringen nler med g for forsvarssjefens fagmilitre tilrding, som er bortimot identisk med det FSK-sjefen tar til orde for i intervjuet med NRK. Grunnen til statsrdens nling, er at MJKs tillitsmannsapparat og andre fagmilitre eksperter har advart sterkt mot forsvarssjefens tilrding.

Forsvarssjefen nsker sl sammen MJK og FSK til en felles forsvarsgren, med en styrket, administrativ ledelse i Oslo. Tyngdepunktet nsker han p Rena, der FSK holder til i dag. Etter hardt press gikk forsvarssjefen ut i flere medier og sa at han hadde snudd i sprsmlet om viderefring eller nedleggelse av MJK. Gjennom et nye valg av ord, ga Sunde inntrykk av at han trakk tilbake sitt forslag om legge ned MJK, ved at han pnet for at Bergen kunne f to kampavdelinger, mot bare en i det opprinnelige forslaget. Men i virkeligheten har forsvarssjefen opprettholdt sin tilrding om en fullstendig omorganisering av spesialstyrkene, og der marinejegermiljet i realiteten vil bli rasert. Det vil svekke beredskapen langs norskekysten vesentlig.

Les ogs:Snudde etter mte med statsrden

Les ogs:Revirkamp da terroralarmen gikk

Les ogs:Kan vi stole p Forsvarets ledelse?

Les ogs:Forsvarssjefen tvinger gjennom spesialstyrkemassakre

At forsvarssjefen gjennom velregisserte medieutspill tilsynelatende forsker presse politisk ledelse i Forsvarsdepartementet og regjeringen til g for hans tilrding, kan vre utfordre skjebnen. Forsvarsministeren er allerede meget betenkt over forsvarssjefens lp i saken knyttet til omorganisering av det norske spesialstyrkemiljet. Iflge sentrale forsvarskilder er det brukt meget tffe metoder internt i Forsvaret for tvinge personer p ulike niver til taushet.

Ett eksempel p dette er OPEVAL-runden i 2008. Det er bare Marinejegerkommandoen (MJK) i spesialstyrkemiljet som har vrt utsatt for en slik formell godkjenningsrunde, som flger fastsatte NATO-krav. Etter hva sentrale forsvarskilder opplyser, skal FSK aldri ha vrt avkrevd en OPEVAL-godkjenning.

Dette viser at man kanskje hpet at MJK ikke skulle best OPEVAL-en. Men slik gikk det ikke, sier en kilde.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GIR SEG IKKE: Forsvarssjef Harald Sunde driver et risikabelt spill nr han og hans allierte forsker presse politisk ledelse. Foto: FORSVARETS MEDIESENTER

Uansett hva som var intensjonen bak den nskede omorganiseringen av spesialstyrkemiljet. har forsvarssjef Harald Sunde stilt seg slik at han ikke har den ndvendige tillit i den ene halvdelen av spesialstyrkene til makte gjennomfre den praktiske omstillingen slik at denne ikke svekker Norges beredskap betydelig. Gitt de tidligere beslutningene om IKKE gi MJK nasjonalt beredskapsansvar, har Sunde ikke troverdighet i pstandene om at det haster med skjerpe Norges beredskap. Han har heller ikke troverdighet innad i miljet hva angr grunnleggende kunnskaper om eksempelvis maritime spesialstyrkeoperasjoner.

Les ogs: Den egenrdige og omstridte generalen

P et allmte i MJK onsdag 6. februar i r, hevdet forsvarssjefen at fagbegrepene MKT og MCT var to forskjellige ting. Men operatrene som satt i rommet og hrte p generalen, visste meget vel at maritim kontraterror (MKT) og maritime counter terrorism (MCT) er nyaktig det samme, bare skrevet p to forskjellige sprk.

At forsvarssjefen er ute av stand til levere p sitt oppdrag, som inkluderer forbedre Norges beredskap etter terrorangrepene 22. juli 2011, er noe forsvarsministeren har grunn til vre alvorlig bekymret over.

HAR DU NYHETSTIPS? Send til kjetil.stormark(at)gmail.com eller kontakt meg p skype/kjetilstormark

Flg meg ptwitter.com/kjetilstormark

Hva mener du? Delta gjerne i diskusjonen nedenfor.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar