hits

Forsvarssjefens blff om HVs spesialavdeling HV016

LA NED SPESIALAVDELING: Forsvarssjef Harald Sunde besluttet i november 2010 legge ned HVs spesialavdeling HV016. Her avbildet sammen med statsminister Jens Stoltenberg p veterandagen 8. mai 2011. Foto: KJETIL STORMARK

Bare f mneder fr 22. juli la forsvarssjef Harald Sunde ned Heimevernets spesialavdeling HV016. Det var en uklok og forhastet beslutning.

Da Sunde la ned avdelingen, hevdet han at HV016 hadde vrt ute av kontroll og funnet p sine egne oppgaver. Beskyldningen rystet spesialavdelingen i grunnvollene. Men ogs tidligere forsvarssjefer og hyerestende offiserer reagerte kraftig p Sundes pstander. hevde at militre offiserer har unndratt seg demokratisk og kommandomessig kontroll, er ganske grov kost. Ikke stemte det heller.

Mens de som mtte jobbe videre i Forsvaret holdt kjeft, valgte HV016s tillitsvalgte ta voldsomt til motmle. Kampen har p mange mter kostet HV016-personellet deres ettermle og re, fordi ved kjempe mot Sundes pstander, har de bidratt til at forsvarssjefen i manges yne har ftt rett. Offiserer og soldater skal ta imot ordre. Ikke beg ordrenekt og krangle med landets forsvarssjef.

Men saken blir aldri borte. LO og Norges Offisersforbund er n i ferd med anlegge sksml mot Forsvaret for manglende utbetalinger av bonuser til personellet som p kort varsel og uten forutgende drftelser, slik reglene er i arbeidslivet, fikk beskjed om nedleggelsen. Denne delen av saken lar jeg ligge.

Denne gangen nsker jeg skrive om forsvarssjefens blff om HV016. Forsvarssjef Harald Sunde har hevdet at HV016 fant p sine egne oppgaver, og at HV016 representerte en livvaktkapasitet som var en etterlevning fra den kalde krigen. Sunde hevdet at det aldri var meningen at HV016 skulle ha noen kontraterroroppgaver.

Men like fullt: Fram til 2005-06 hadde faktisk HV016 ansvaret for evakueringsberedskapen rundt Stortinget og Statsministerens kontor. Denne evakueringsberedskapen var ikke-eksisterende 22. juli. Dersom det hadde blitt behov for evakuere beslutningsapparatet ut av Oslo, hadde ingen sttt klare. Ingen har tatt over det dedikerte ansvaret som HV016 hadde. Hvis Oslo mtte rmmes p kort varsel, ville stortingsrepresentantene enten mttet lpe, sykle eller ringe til Oslo Taxi.

I de rlige direktivene som fastsetter de operative kravene til landets forsvarsavdelinger, ble HV016 fram til nedleggelsen stadig bedt om trene p pgripelseskapasitet. Grovt sagt dekker begrepet alt mellom holde vakt utenfor et bygg til kunne g inn i bygninger og med vpen pgripe farlige personer.

I en revisjonistisk tilnrming, la forsvarssjefen ned HV016, samtidig som han besluttet at hele Heimevernet skulle slutte ve p pgripelseskapasitet. I samme hndvending ble nettsidene til Forsvaret endret kjapt, slik at formuleringen offensive kapasiteter i beskrivelsen av HV016 ble sporlst borte.

Det hersker mange myter og fordommer om HV016, som ble etablert i 1987 for beskytte dedikerte militre installasjoner og VIP-er mot angrep fra sovjetiske Spetsnaz-styrker. Det har vrt mange maktkamper innad i Forsvaret, og der forsvarssjef Harald Sunde i tidligere funksjoner - fr han ble forsvarssjef - har ytret sterk, personlig antipati mot avdelingen.

Det som er hevet over enhver tvil er at styrken var ekstremt billig i drift, hadde enheter i bde Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim - noe som ga kort utrykningstid, og var meget godt trent.

Flgende liste er ganske talende:

Forsvarets spesialkommando/Hrens jegerkommando (FSK/HJK) har to stende, operative skvadroner med ca 45 operatrer i hver, og med en anslagsvis, rlig budsjettramme p rundt 600 millioner kroner eller mer, hvorav rundt 400 millioner er personalkostnader.

rlig, effektiv treningsmengde for spesialstyrkeoperatrene i FSK, er rundt 1500 timer per r. Unntaket er perioder der operatrene er deployert i utlandet.

Beredskapstroppen, den skalte Delta-enheten i Oslo-politiet, har en rligtreningsmengde for sine operatrer p rundt 900 timer per r.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LAGT NED: Spesialavdelingen HV016 er i dag lagt ned. Her avbildet under velse i Stavangeromrdet i november 2002. Foto: KIM H. BJORHEIM/FORSVARETS MEDIEARKIV

HV016 hadde 160 operatrer fordelt p de fire store byene, med en rlig kostnad p 30-35 millioner hvert r.

rlig treningsmengde for HV016-operatrene, var rundt 750 timer per r.

Livvakter i politiet, fordelt mellom livvakttjenesten i PST og den kongelige eskortetjeneste i Oslo-politiet, bestr i dag av rundt 120 personer. rlig kostnad, ansltt til rundt 120 millioner kroner.

rlig treningsmengde, rundt 420-500 timer effektiv trening.

Operatrer i alle disse fire avdelingene var/er nye utvalgt, gjennom strenge seleksjonskriterier.

HVs innsatsstyrker er ikke spesielt utvalgt etter meget strenge krav, men skal etter kontrakten ha rundt 200 timer effektiv trening hvert r. Stramme budsjettrammer gjr imidlertid at dette timeantallet er raskt synkende. I tillegg kommer noe fysisk egentrening.

Utrykningsenhetene (UEH) i politiet har krav om 103 timer rlig trening, pluss krav om fysisk egentrening.

Oversikten forteller indirekte noe om yteevne, vilje og kompetanse. Bare listen i seg selv avdekker at dette ikke bare var en gjeng glade amatrer, men en reell kapasitet som Norge kunne hatt bruk for. Personellet i HV016 var vervede mannskaper. De aller fleste var godt voksne menn, med godt betalte lederstillinger i det private nringsliv og det offentlige, utenfor Forsvaret. Mange av dem hadde bakgrunn fra andre spesialavdelinger i og utenfor Forsvaret.

At forsvarssjefens tabbe, som ble forsvart av davrende forsvarsminister Grete Faremo, ikke fikk store og negative konsekvenser 22. juli, skyldtes bare en ting: Norge hadde flaks. Vi ble angrepet av bare en mann. Dersom angrepet hadde vrt mer omfattende, ville det ha blitt direkte ptrengende at HV016 ikke var tilgjengelige.

Ved behovet for evakuering av sentrale politikere fra Oslo, nytter det ikke peke p politiet. De hadde knapt nok kapasitet til hndtere det som allerede foregikk. Det tok tre timer fr bde Stortinget og statsministerbolig ble sperret av.

Det nytter ikke peke p Forsvarets spesialkommando (FSK). FSKs taskgroup var ikke klare til innsats fr ved midnatt, mer enn tte timer etter terrorbomben.

Det nytter heller ikke peke p livvakttjenesten til PST, fordi de som kjenner kapasitetene til PSTs livvakter, vet meget vel at PST bare har kapasitet til forsvare tre-fire sentrale VIP-er til enhver tid, og knapt nok det. Livvaktene er ikke mange nok eller har utstyr til gjre annet enn g i boks i en krisesituasjon, noe som betyr at man lukker omrdet rundt en VIP og beskytter vedkommende p en gitt lokasjon. Dette var 22. juli grunnen til at PST ba utenriksminister Jonas Gahr Stre om tilbringe natt til lrdag i statsministerboligen. PST hadde ikke kapasitet til ta vare p utenriksministeren dersom han dro til en annen adresse.

Livvakttjenesten til PST har ikke mulighet til drive skalt robust livvaktstjeneste i en uoversiktelig trusselsituasjon. Da vil de trenge hjelp. Militr bistand.

Hvis det blir regjeringsskifte etter stortingsvalget til neste r, er det sannsynlig at HV016 som kapasitet blir gjenopprettet. Det er et forstelig standpunkt. Det er mer uforstelig at det er gtt s mye prestisje i HV016-saken at de ansvarlige for nedleggelsen lykkes med tie ihjel de beredskapsmessige konsekvensene knyttet til nedleggelsen.

Jeg har store problemer med se hvordan gardesoldater - vernepliktige tenringer - skal kunne erstatte HV016 i en krevende krisesituasjon. I en grsonesituasjon der det kan bli aktuelt utve militr makt i gatene, trenger vi soldater med litt livserfaring. Ikke nervse tenringer som kan finne p lsne skudd frst, og sprre etterp.

Flg meg p twitter.com/kjetilstormark

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar